Alle skal spare i disse dage. Der er krise. Ingen vil tale højt om det. Vi ser dog, at butikker lukker på stribe. Forbrugere passer bedre på deres penge. Mange af dem leder efter tilbud på de produkter, som de er interesserede i at købe. Og finder de et godt tilbud, så har de ikke noget imod at vente en ekstra – måske to ekstra – dag på, at produktet ankommer. Sådan er det også hos jer: I må skære ned på udgifterne i virksomheden. Det handler især om driftsudgifterne. Du har på forhånd afvist, at I skal ’frisætte’ medarbejdere. Det kommer ikke på tale. Men hvor skal I skære ned i driftsomkostningerne? I har jo allerede skåret ned på mange områder. Du har overvejet at udskifte det rengøringsfirma, som I har kontrakt med, med en billigere rengøringsservice, der holder til i Højbjerg.
Pålidelig rengøring
Du har været i kontakt med firmaet fra Højbjerg. Ejeren lød til at være pålidelig, men under telefonsamtalen fik du indtryk af, at han er meget ung. Alt for ung til at kunne holde sine medarbejdere i tøjlerne og til at kunne planlægge. Du er lidt nervøs for at skulle underskrive en ny kontrakt med firmaet. Og egentlig ville du helst beholde det rengøringsfirma, som du allerede har kontrakt med. De kan deres job. De er fleksible og altid villige til at gøre lidt ekstra. Du ved også godt, at netop dette firma også har økonomiske problemer. De kan også mærke presset. Men hvordan skal du forholde dig nu? Skal du opsige kontrakten – dvs. ikke forny den, når den udløber om 2 måneder – og lave en ny kontrakt med et uprøvet firma, der påstår, at det har speciale i kontorrengøring? Du er i syv sind. Der er tvivl i dit sind. Der er også nysgerrighed. Der er et behov for at spare penge. Skal du tage chancen og afprøve ham den unge?
Rengøring i Aarhus
Hvis jeg havde dine sko på – hvilket jeg ikke har – så ville jeg tage chancen. Men, går det ikke med den unge, som har sat sit rengøringsfirma i Århus op som om, det har speciale i kontorrengøring, så er ansvaret dit. Og det kan du komme til at betale meget dyrt for. Et snusket og halvsnavset kontor er nemlig direkte sundhedsskadeligt for dine medarbejdere, som opholder sig mange timer i rummet hver dag. Der vil være koncentrationsproblemer, allergier på grund af støv, og ja hovedpine vil ofte være en direkte konsekvens af dårligt indeklima. Det skal du lige tænke over, inden du tager den endelige beslutning.
Kontorrengøring er ikke en rutinesag
Så, hvis jeg var i dine sko – hvad jeg stadigvæk ikke er – så ville jeg ikke tage chancen og afprøve den unge iværksætter. Jeg ville derimod tale med ham om, at jeg ville give ham muligheden for at træde ind, når der er ekstra stort behov for hans ydelser. Kontorrengøring er nemlig ikke kun en rutinemæssig handling. Nej, der skal til tider sættes ekstra kraftigt ind. Hvis du kan, så lav en aftale med ham om, at du ringer til ham, når der er et ekstra behov.